Gravityscan Badge

Affinity Designer na jaren Adobe Illustrator

07/09/2017 | Software

Als je jaren met dezelfde software werkt, gaan steeds meer dingen vanzelf; sneltoetsen gebruik je meer dan je beseft en functies neem je voor lief. Overstappen naar nieuwe software is sowieso al een drempel, je hebt immers zwaar geïnvesteerd in de software — zowel in tijd als financieel — die je inmiddels kent als je eigen broekzak.

Dé Illustrator-killer is er!…?

Blogs moeten bezoekers trekken, want bezoekers betekenen inkomsten uit advertenties (uitzonderingen daargelaten). Dat wordt (helaas) vaak gedaan met sensationele koppen die in de inhoud niet waar worden gemaakt. Zo las ik de afgelopen tijd heel veel over Affinity Photo en Affinity Designer, “de Adobe Illustrator en Photoshop-killers” van Serif, een softwarehuis uit Nottingham in het Verenigd Koninkrijk.

De recensies konden bijna niet lovender en, als je alle berichten moest geloven, waren Adobe’s dagen geteld. Waarom? Omdat Serif de software vele malen goedkoper aanbiedt dan Adobe dat doet. Affinity Designer en Photo kosten elk eenmalig € 54,99 waar Adobe € 24,19 per maand voor Illustrator en € 12,09 per maand voor Photoshop vraagt. Voor € 60,49 per maand krijg je alle Adobe programma’s. Dat Serif ook de Windows versies van Affinity Designer en Affinity Photo zou gaan uitbrengen zou helemaal de nekslag zijn.

Natuurlijk neem ik na het lezen van dat soort berichten zo snel mogelijk de proef op de som, dus heb ik van beide programma’s de trials, welke je 14 dagen kan gebruiken, gedownload. Door tijdgebrek en geen ‘projecten’ om de software echt mee uit te proberen, waren de trials sneller verlopen dan ik door had en stond ik voor een keuze: verder negeren of toch maar kopen. Door de lage prijs, heb ik toch maar besloten tot aanschaf over te gaan, maar niet alles tegelijk; eerst Affinity Designer.

Vlot van start

Omdat Designer zo’n 620 MB schijfruimte in beslag neemt start het een stuk sneller op dan Illustrator, wat ruim 1.1 GB nodig heeft, maar met het kopje doelde ik eigenlijk op het snel kunnen beginnen met werken met de software. De drempel is namelijk laag als je al bekend bent met dit type software en zeker als je Illustrator goed kent. De meeste sneltoetsen die je kent werken gewoon in Designer en de tools werken over het algemeen ook hetzelfde.

Wat anders werkt dan in bijvoorbeeld Illustrator is de Persona’s. Affinity programma’s hebben meerdere werkomgevingen voor verschillende taken. In Designer heb je de Draw Persona, Pixel Persona en Export Persona. In de Draw Persona werk je met vectoren en daar zal je dan ook de meeste tijd doorbrengen, terwijl je in de Pixel Persona met bitmaps werkt en bijvoorbeeld je vectoren kan voorzien van bitmap-maskers of ze kan omzetten naar raster-lagen en voorzien van raster-effecten. De Export Persona gebruik je om slices te maken van je artwork en export-instellingen te maken, hoewel je het werkelijke exporteren nog steeds via het File-menu moet doen.

Teleurstellingen

Om meteen de angel er maar uit te trekken, zal ik eerst de mindere punten van Affinity Designer benoemen.
Serif heeft er in Designer bijvoorbeeld voor gekozen slechts een deel van de sneltoetsen over te nemen van Adobe. Met enige regelmaat wil je dan ook iets doen (bijvoorbeeld een cirkel tekenen door met de L-toets de ellips-tool te selecteren) en kom je er achter dat de sneltoets anders is (meerdere keren M, in dit geval). Erger is als je er achter komt dat de tool die je wilt gebruiken helemaal niet bestaat, zoals de lijn-tool (backslash in Illustrator) of de vector-gum (E in Illustrator).

Voor de vector-gum biedt Designer in de ‘Pixel Persona’ een gum-functie. Dit werkt wel, maar resulteert niet in een puur vector-bestand. Je bent in zo’n geval dus gebonden aan een mix van vector en bitmap óf moet ‘ouderwets’ handmatig je vectoren bewerken.

In Affinity Designer kan je lijn-profielen aanmaken, maar ze niet globaal opslaan.

Ook ontbreken de mogelijkheden om objecten te vervormen met meshes en warps en er zit geen blend of zelfs step-and-repeat functionaliteit in Designer.

Waar ik misschien nog wel het meest over teleurgesteld was, was het feit dat je niet een eigen brush kan opslaan. Ja, je kan zelf brushes maken, maar dan alleen op afbeeldingen-gebaseerde brushes, die dus (in tegenstelling tot een vector-brush) niet oneindig schaalbaar zijn.

Je kan wel lijnen (strokes) van een profiel voorzien, middels een op een curve-aanpassingslaag gelijkende grafiek, en dit kan je opslaan voor later gebruik, maar alleen in het actieve document in plaats van ‘globaal’.

Verrassingen

Nu is het zo dat er, gelukkig ook in Designer, meerdere wegen naar Rome leiden. Je kan de ontbrekende tools eenvoudig omzeilen door andere tools te gebruiken en als je dat doet kom je vaak heel wat moois tegen! Een paar voorbeelden:

  • Een ankerpunt op een lijn kan je natuurlijk verplaatsen, maar als je Shift ingedrukt houdt, verplaats je het punt over de lijn (of het verlengde ervan). Ditzelfde geldt ook voor de bezier-handles wanneer je een curve aanpast.
  • Affinity Designer laat de transformatie-controls meedraaien met het object.Wanneer je een object roteert, draaien ook de transformatie-controls mee. Het object schalen vanuit de linker-bovenhoek blijft dus altijd vanuit dezelfde hoek gebeuren, ook na rotatie.
  • Het werken met lagen en groepen werkt eenvoudiger dan ik gewend ben van Illustrator. Het voelt op de een of andere minder statisch, hoewel ik niet direct kan aangeven waarom dit is.
  • Blend modes en effecten worden real-time weergegeven als je ze instelt. In het geval van blend modes kan je bijvoorbeeld al zien wat het effect is als je de lijst open hebt en met je muis over de opties gaat. Bij de effecten kan je real time en zonder rendertijd een slagschaduw, gloed of bevel toepassen.

Daarnaast werkt Designer gewoon erg soepel. Dit komt waarschijnlijk omdat het geen overbodige functies bevat en daardoor licht is in gebruik van resources.

Is het echt een Illustrator-killer?

Wat mij betreft niet. Er ontbreken nét teveel functionaliteiten die ik mis en dan heb ik het niet over de 3D-functies en bitmap-effecten die Adobe in Illustrator heeft gestopt en je maar weinig nodig hebt.

Je kan echt hele mooie dingen met Designer doen, maar de huidige versie (1.5.3.69) is het nog alternatief voor die-hard Illustrator gebruikers. De geruchten zijn dat versie 1.6 binnenkort uit zal komen en naast verbeteringen ook nieuwe functies met zich mee zal brengen. Als dat mijn mening verandert zal ik dit bericht aanpassen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *